Procedura zgłaszania wewnętrznego przypadków naruszeń prawa oraz ochrony osób dokonujących zgłoszeń w Urzędzie Miejskim w Radomiu
„Procedura zgłoszeń wewnętrznych o naruszeniach prawa i podejmowania działań następczych w Urzędzie Miejskim w Radomiu”
Podstawa prawna:
1. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z dnia 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii (Dz. Urz. UE L 305 z 26.11.2019, str. 17).
2. Ustawa z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów (t.j. Dz. U. z 2024 r., poz. 928).
3. Zarządzenie Nr 359/2024 Prezydenta Miasta Radomia z dnia 17 września 2024 r. w sprawie: wdrożenia „Procedury zgłoszeń wewnętrznych o naruszeniach prawa i podejmowania działań następczych w Urzędzie Miejskim w Radomiu”.
4. Zarządzenie Nr 378/2024 Prezydenta Miasta Radomia z dnia 25 września 2024 r. w sprawie: powołania Zespołu ds. Rozpatrywania Zgłoszeń oraz ustalenia Ramowego Regulaminu prac Zespołu.
Przedmiot zgłoszenia:
- Procedura i jej postanowienia mają zastosowanie do zgłoszeń naruszeń prawa jakimi są działania lub zaniechania niezgodne z prawem lub mające na celu obejście prawa dotyczące zakresu:
- korupcji;
- zamówień publicznych;
- usług, produktów i rynków finansowych;
- przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu;
- bezpieczeństwa produktów i ich zgodności z wymogami;
- bezpieczeństwa transportu;
- ochrony środowiska;
- ochrony radiologicznej i bezpieczeństwa jądrowego;
- bezpieczeństwa żywności i pasz;
- zdrowia i dobrostanu zwierząt;
- zdrowia publicznego;
- ochrony konsumentów;
- ochrony prywatności i danych osobowych;
- bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych;
- interesów finansowych Skarbu Państwa Rzeczypospolitej Polskiej, jednostki samorządu terytorialnego oraz Unii Europejskiej;
- rynku wewnętrznego Unii Europejskiej, w tym publicznoprawnych zasad konkurencji i pomocy państwa oraz opodatkowania osób prawnych;
- konstytucyjnych wolności i praw człowieka i obywatela – występujące
w stosunkach jednostki z organami władzy publicznej i niezwiązane
z dziedzinami wskazanymi w pkt 1.1-1.16.
Kto może dokonać zgłoszenia:
Osoby uprawnione do dokonania Zgłoszenia to w szczególności:
- Pracownicy i Współpracownicy oraz byli Pracownicy i Współpracownicy Urzędu Miejskiego w Radomiu;
- osoby działające w imieniu i na rzecz Urzędu Miejskiego w Radomiu;
- wszelkie inne osoby w jakikolwiek sposób powiązane z Urzędem Miejskim
w Radomiu w szczególności: osoby pomagające w dokonaniu Zgłoszenia Naruszenia, praktykanci, stażyści lub kandydaci do zatrudnienia (jeśli informacje dotyczące Naruszenia pozyskali w trakcie procesu rekrutacji lub innych procesów poprzedzających nawiązanie stosunku zatrudnienia).
Sposób dokonania zgłoszenia:
- Zgłoszenia Naruszenia mogą być przekazywane za pomocą:
- dedykowanej skrzynki mailowej obsługiwanych zgłoszeń tj. na adres email: sygnalista@gminaradom.pl, do którego należy załączyć pobrany i wypełniony Formularz zgłoszenia naruszenia
Wzór Formularza zgłoszenia naruszenia stanowi Załącznik nr 2 do Procedury zgłoszeń wewnętrznych o naruszeniach prawa i podejmowania działań następczych w Urzędzie Miejskim w Radomiu przyjętej Zarządzeniem Nr 359/2024 Prezydenta Miasta Radomia z dnia 17 września 2024 r.
-
- wypełnionego Formularza zgłoszenia naruszenia, o którym mowa w ppkt 1.1 i złożenie bezpośrednio Osobie odpowiedzialnej za odbieranie Zgłoszeń.
Osobą odpowiedzialną za odbieranie zgłoszeń - jest osoba upoważniona w ramach struktury organizacyjnej Urzędu Miejskiego w Radomiu - Pani Renata Mikulska – Kierownik Biura Kontroli oraz Pani Katarzyna Płuciennik-Warchoł – Starszy inspektor w Wieloosobowym stanowisku ds. skarg, wniosków, petycji i kontroli wewnętrznej w Biurze Kontroli Urzędu Miejskiego w Radomiu.
- Zgłoszenie Naruszenia powinno zawierać jasne i wyczerpujące wyjaśnienie przedmiotu Zgłoszenia oraz powinno zawierać przynajmniej następujące informacje:
- datę oraz miejsce zaistnienia Naruszenia lub datę i miejsce pozyskania informacji o Naruszeniu,
- opis konkretnej sytuacji lub okoliczności stwarzających możliwość wystąpienia Naruszenia,
- wskazanie podmiotu, którego dotyczy Zgłoszenie Naruszenia,
- wskazanie ewentualnych świadków Naruszenia,
- wskazanie wszystkich dowodów i informacji, jakimi dysponuje Zgłaszający, które mogą okazać się pomocne w procesie rozpatrywania Naruszenia.
- Zgłaszający zobowiązany jest do traktowania posiadanych przez niego informacji dotyczących podejrzenia Naruszenia jako tajemnicy i powstrzymania się od publicznych rozmów o zgłaszanych podejrzeniach Naruszenia, chyba że osoba ta jest zobowiązana do takiego działania przepisami prawa.
- Urząd Miejski w Radomiu nie przyjmuje zgłoszeń dokonywanych anonimowo.
Sygnalista:
Status Sygnalisty uzyskuje każdy Zgłaszający, chyba że Wstępna analiza Zgłoszenia daje podstawy do przyjęcia, iż Zgłaszający w sposób oczywisty działał w złej wierze (domniemanie dobrej wiary). W złej wierze pozostaje Zgłaszający, który działa w celu sprzecznym z prawem lub zasadami współżycia społecznego.
Decyzję o nadaniu statusu Sygnalisty podejmuje Koordynator ds. obsługi Zgłoszeń.
Koordynatorem ds. Obsługi Zgłoszeń jest Pan Rafał Górski – Sekretarz Miasta.
Sygnaliście przysługuje pełna ochrona przed działaniami represyjnymi, dyskryminacją oraz innymi rodzajami niesprawiedliwego traktowania. Szczegóły dotyczące ochrony Sygnalisty znajdują się w Załączniku nr 3 do „Procedury zgłoszeń wewnętrznych
o naruszeniach prawa i podejmowania działań następczych w Urzędzie Miejskim
w Radomiu” przyjętej Zarządzeniem Nr 359/2024 Prezydenta Miasta Radomia z dnia 17 września 2024 r.
Odpowiedzialność Sygnalisty:
W przypadku ustalenia w toku Postępowania Wyjaśniającego, iż w Zgłoszeniu Naruszenia świadomie podano nieprawdę lub zatajono prawdę, Zgłaszający będący Pracownikiem, może zostać pociągnięty do odpowiedzialności porządkowej określonej
w przepisach Kodeksu pracy. Zachowanie takie może być również zakwalifikowane jako ciężkie naruszenie podstawowych obowiązków pracowniczych i jako takie skutkować rozwiązaniem umowy o pracę bez wypowiedzenia, grzywną, karą ograniczenia lub pozbawiania wolności do lat 2
W przypadku Zgłaszającego, świadczącego na rzecz Urzędu Miejskiego w Radomiu usługi lub dostarczającego towary, na podstawie umowy cywilnoprawnej, ustalenie dokonania fałszywego Zgłoszenia Naruszenia skutkować może rozwiązaniem tejże umowy i definitywnym zakończeniem współpracy pomiędzy stronami, grzywną, karą ograniczenia lub pozbawiania wolności do lat 2
Niezależnie od skutków wskazanych powyżej, Zgłaszający świadomie dokonujący fałszywego Zgłoszenia Naruszenia może zostać pociągnięty do odpowiedzialności odszkodowawczej, w przypadku wystąpienia szkody w związku z fałszywym Zgłoszeniem.
Osoba, która poniosła szkodę z powodu świadomego zgłoszenia lub ujawnienia publicznego nieprawdziwych informacji przez sygnalistę, ma prawo do odszkodowania lub zadośćuczynienia za naruszenie dóbr osobistych od sygnalisty, który dokonywał takiego zgłoszenia lub ujawnienia publicznego.
Opłaty:
Złożenie i rozpatrzenie zgłoszenia jest wolne od opłat.
Termin udzielenia odpowiedzi na zgłoszenie:
Rozpatrzenie Zgłoszenia Naruszenia następuje, w okresie nie dłuższym niż 3 miesiące od dnia potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia lub w przypadku nieprzekazania potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia w terminie 3 miesięcy od upływu 7 dni od dokonania zgłoszenia, chyba, że Sygnalista nie podał adresu do kontaktu, na który zostaje przekazana informacja o sposobie rozwiązania sprawy pod warunkiem możliwości zebrania w tym czasie przez podmiot rozpatrujący niezbędnych dokumentów i dowodów.