Urząd Miejski w Radomiu

Rejestracja stowarzyszeń w Krajowym Rejestrze Sądowym

Podstawowe informacje dotyczące stowarzyszeń oraz ich rejestracji w Krajowym Rejestrze Sądowym

Stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych. Zakładając jakąkolwiek organizację społeczną musimy wiedzieć jakim celom ma ona służyć. Cele stowarzyszenia powinny służyć szeroko pojmowanym celom społecznym (kulturalnym, zdrowotnym, oświatowym, dobroczynnym itd.). Stowarzyszenie samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące jego działalności. Stowarzyszenie opiera działalność na pracy społecznej swoich członków. Do prowadzenia swych spraw stowarzyszenie może zatrudniać pracowników, w tym swoich członków. Do założenia stowarzyszenia nie jest potrzebny żaden majątek, konieczne jest natomiast co najmniej siedem osób. Muszą to być obywatele polscy, posiadający prawa publiczne oraz pełną zdolność do czynności prawnych. Cudzoziemcy mający miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej mogą zrzeszać się w stowarzyszeniach, zgodnie z przepisami obowiązującymi obywateli polskich. Cudzoziemcy nie mający miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej mogą wstępować do stowarzyszeń, których statuty przewidują taką możliwość. Najwyższą władzą stowarzyszenia jest walne zebranie członków. Członkowie zwyczajni stowarzyszenia mają prawo głosu na walnym zebraniu oraz mogą wybierać i być wybierani do władz stowarzyszenia. Majątek stowarzyszenia powstaje ze składek członkowskich, darowizn, spadków, zapisów, dochodów z własnej działalności, dochodów z majątku stowarzyszenia oraz z ofiarności publicznej. Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą jak również może otrzymywać dotacje według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. 

Etapy powstawania stowarzyszenia:
1) Zebranie założycielskie

Pierwszym krokiem prowadzącym do zarejestrowania stowarzyszenia jest zwołanie zebrania założycielskiego. Na zebraniu dokonuje się spisu członków założycieli i podejmuje uchwały min.:

- o powołaniu organizacji; o wyborze Komitetu Założycielskiego lub wyborze władz tj.: Zarządu, Komisji Rewizyjnej; o przyjęciu statutu.
Statut powinien określać w szczególności: a) nazwę stowarzyszenia, odróżniającą je od innych stowarzyszeń, organizacji i instytucji; b) teren działania i siedzibę stowarzyszenia; c) cele i sposoby ich realizacji; d) sposób nabywania i utraty członkostwa, przyczyny utraty członkostwa oraz prawa i obowiązki członków; e) władze stowarzyszenia, tryb dokonywania ich wyboru, uzupełniania składu oraz ich kompetencje (statut może przewidywać zamiast walnego zebrania członków zebranie delegatów lub zastąpienie walnego zebrania członków zebraniem delegatów, jeżeli liczba członków przekroczy określoną w statucie wielkość; w takich przypadkach statut określa zasady wyboru delegatów i czas trwania ich kadencji); f) sposób reprezentowania stowarzyszenia, w szczególności sposób zaciągania zobowiązań majątkowych; g) warunki ważności uchwał stowarzyszenia; h) możliwość otrzymywania przez członków zarządu wynagrodzenia za czynności wykonywane w związku z pełnioną funkcją; i) sposób uzyskiwania środków finansowych oraz ustanawiania składek członkowskich; j) zasady dokonywania zmian statutu; k) sposób rozwiązania się stowarzyszenia.
Stowarzyszenie, które zamierza tworzyć terenowe jednostki organizacyjne określa w statucie: a) zasady tworzenia oraz rozwiązania terenowej jednostki organizacyjnej; b) strukturę terenowej jednostki organizacyjnej; c) organy w tym zarząd oraz tryb dokonywania ich wyboru lub powoływania; d) możliwość otrzymywania przez członków zarządu wynagrodzenia za czynności wykonywane w związku z pełnioną funkcją, w przypadku gdy w statucie stowarzyszenia przewidziano możliwość otrzymywania takiego wynagrodzenia.
Terenowa jednostka organizacyjna prowadzi działalność na podstawie statutu stowarzyszenia. Na zasadach i w trybie określonym w statucie stowarzyszenia terenowa jednostka organizacyjna może przyjąć regulamin określający szczegółową jej organizację i sposób działania. Wniosek o wpis oraz wniosek o wykreślenie terenowej jednostki organizacyjnej z osobowością prawną z Krajowego Rejestru Sądowego składa zarząd stowarzyszenia. Terenowa jednostka organizacyjna uzyskuje osobowość prawną i może rozpocząć działalność po wpisie do Krajowego Rejestru Sądowego. Zarząd terenowej jednostki organizacyjnej bez osobowości prawnej jest obowiązany w terminie 14 dni od chwili jej powołania, zawiadomić o tym organ nadzorujący, podając skład zarządu, adres siedziby oraz powinien załączyć statut.
2) Rejestracja w Krajowym Rejestrze Sądowym
Wniosek o wpis do Rejestru powinien być złożony nie później niż w terminie 7 dni od dnia zebrania założycielskiego.

Do wniosku o rejestrację w KRS stowarzyszenia załączamy:

  • statut stowarzyszenia – podpisany przez zarząd stowarzyszenia

  • protokół z zebrania założycielskiego – podpisany przez przewodniczącego i sekretarza/ protokolanta zebrania

  • listę członków założycieli (zawierającą imię, nazwisko, datę i miejsce urodzenia, adres zamieszkania, własnoręczny podpis. Uwaga! W nagłówku listy warto dodać informacje, że wszyscy członkowie założyciele spełniają warunki wymienione w ustawie, w ten sposób osoby podpisujące się na liście składają jednocześnie oświadczenie o spełnianiu warunków ustawy)

  • podjęte na zebraniu uchwały – podpisane przez przewodniczącego i sekretarza/ protokolanta zebrania (uchwały: o powołaniu stowarzyszenia, o przyjęciu statutu, uchwałę o wyborze zarządu i uchwałę o wyborze komisji rewizyjnej)

  • oświadczenia członków zarządu o ich adresach do doręczeń - każdy członek zarządu składa oświadczenie o swoim adresie pod który można dostarczać korespondencję. Informacje te mają ułatwić sądowi kontakt z podmiotami zarejestrowanymi w KRS. Adresy te nie będą widoczne w danych rejestrowych, ale będą się znajdowały w dokumentach, które zbiera sąd.

O wpis do Krajowego Rejestru Sądowego wniosek składa zarząd. Do wniosku należy dołączyć: statut, listę założycieli zawierającą imiona i nazwiska, datę i miejsce urodzenia, miejsce zamieszkania oraz własnoręczne podpisy założycieli, protokół z wyboru władz stowarzyszenia oraz adres siedziby stowarzyszenia. Wniosek podpisują wszyscy członkowie zarządu. Sąd rejestrowy wydaje postanowienie o wpisie stowarzyszenia do Krajowego Rejestru Sądowego po stwierdzeniu, że jego statut jest zgodny z przepisami prawa i założyciele spełniają wymagania określone ustawą. Stowarzyszenie uzyskuje osobowość prawną i może rozpocząć działalność po wpisie do Krajowego Rejestru Sądowego. O wpisie stowarzyszenia do rejestrów Sąd zawiadamia właściwy organ nadzorujący.

Organem nadzorującym działalność stowarzyszeń mających siedzibę w Radomiu jest Prezydent Miasta Radomia.
Organ nadzorujący sprawuje nadzór nad działalnością stowarzyszeń wyłącznie w zakresie zgodności ich działania z przepisami prawa i postanowieniami statutu. 

Rejestrując stowarzyszenie bez działalności gospodarczej do sądu składamy dwa oryginalne egzemplarze dokumentów (trzeci zostaje dla stowarzyszenia). Wszystkie składane do KRS dokumenty muszą być oryginałami albo kopiami potwierdzonymi przez notariusza.

Wniosek o rejestrację stowarzyszenia w KRS składa się na urzędowych formularzach:

  • KRS-W20 – formularz podstawowy, służący do zgłoszenia stowarzyszenia – jego nazwy, siedziby itd.,

  • KRS-WK – służy do zgłoszenia osób wchodzących w skład zarządu (na jednym formularzu KRS-WK możemy wpisać dane dwóch osób, zatem jeśli do zarządu wybraliśmy np. cztery osoby to wypełniamy dwa takie formularze dla zarządu),

  • KRS-WK – służy do zgłoszenia osób wchodzących w skład komisji rewizyjnej (na jednym formularzu KRS-WK możemy wpisać dane dwóch osób, zatem jeśli do komisji rewizyjnej wybraliśmy np. trzy osoby to wypełniamy dwa takie formularze dla komisji)

W formularzu podstawowym KRS-W20 wpisuje się:

  1. nazwę i wydział sądu

  2. rodzaj dokonywanej rejestracji (może to być np. zarejestrowanie albo przerejestrowanie z innego rejestru)

  3. określenie formy prawnej organizacji (np. stowarzyszenie lub fundacja)

  4. adres do korespondencji i ewentualnie dane pełnomocnika procesowego

  5. zasadniczą treść zgłoszenia (np. powstanie organizacji i przyjęcie statutu lub dokonanie zmiany statutu, siedziby)

  6. informacje o formularzach załączników i dokumentach

    Należy pamiętać o tym, aby formularze wypełniać w języku polskim, czytelnie, na maszynie, komputerowo, lub odręcznie, wielkimi, drukowanymi literami, wypełniać tylko pola jasne. Natomiast wszystkie pola, których nie wypełniamy należy przekreślić (najlepiej przekreśleniem ukośnym). W polach, w których istnieje możliwość wyboru, trzeba wstawić znak X w jednym z kwadratów. Formularze muszą być wypełnione czytelnie, a także właściwie podpisane.

Ta sama zasada dotyczy pozostałych formularzy KRS.

Dane teleadresowe Sądu, w którym należy złożyć wniosek wraz z wymaganymi załącznikami:
(Wniosek należy złożyć w Biurze Podawczym lub wysłać pocztą na adres):

Sąd Rejonowy Lublin-Wschód w Lublinie z siedzibą w Świdniku
VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego
ul. Kardynała Stefana Wyszyńskiego 18
21-040 Świdnik

Biuro podawcze KRS
nr tel.: 48 81 464 87 81
nr tel.: 48 81 464 87 00

UWAGA!

Od 1 lipca 2021 r. wszystkie organizacje prowadzące działalność gospodarczą, takie które już są zarejestrowane i te, które powstają składają dokumenty o rejestrację, zmiany albo wykreślenie elektronicznie poprzez Portal Rejestrów Sądowych. Formularze w wersji elektronicznej dostępne są po zarejestrowaniu i zalogowaniu na PRS.

Od 1 lipca 2021 r. organizacje, które nie prowadzą działalności gospodarczej, te zarejestrowane i te dopiero powstające mogą złożyć dokumenty w wersji papierowej. Mogą też złożyć wnioski                            o rejestrację, zmiany albo wykreślenie drogą elektroniczną.

Wnioski do Krajowego Rejestru Sądowego o wpis, zmianę wpisu, wykreślenie należy składać na urzędowych formularzach.

FORMULARZE dostępne są w Biurze Podawczym oraz na stronie Ministerstwa Sprawiedliwości  pod adresem: https://www.gov.pl/web/sprawiedliwosc/formularze-wnioskow-o-wpis-do-krajowego-rejestru-sadowego

W przypadku elektronicznego składania wniosków do KRS  konkretne formularze dostępne bezpośrednio w systemie pod adresem: https://prs.ms.gov.pl/krs

Stowarzyszenia bez działalności gospodarczej nie ponoszą opłat za rejestrację w KRS.

Stowarzyszenia z działalnością gospodarczą płacą za rejestrację 600 zł.

REGON i NIP

Stowarzyszenia zarejestrowane w KRS otrzymuje numer REGON i NIP bezpośrednio po zamieszczeniu go   w rejestrze podmiotów.
Pomimo nadania nr NIP, organizacja w ciągu 21 dni, powinna złożyć do Urzędu Skarbowego właściwego dla jej siedziby, formularz z danymi uzupełniającymi – NIP-8. 

Organizacja, która zostanie zarejestrowana w KRS po 30 października 2021 r., w terminie 7 dni od rejestracji, podlega obowiązkowi zgłoszenia do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych (CRBR). Organizacje wpisane do Krajowego Rejestru Sądowego przed 31 października 2021 r. mają na to czas do 31 stycznia 2022 r.
Zgłoszenia dokonujemy wyłącznie przez stronę https://crbr.podatki.gov.pl, podpisując je profilem zaufanym ePUAP  lub kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Jeśli statut organizacji wymaga podpisu więcej niż jednej osoby, formularz wypełnia i podpisuje jedna z uprawnionych osób, a następnie tak podpisany jest przekazany do podpisania kolejnej osobie.

W rozumieniu ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu beneficjent rzeczywisty to „każda osoba fizyczna sprawująca bezpośrednio lub pośrednio kontrolę nad klientem [w tej definicji klientem jest sama organizacja] poprzez posiadane uprawnienia, które wynikają z okoliczności prawnych lub faktycznych, umożliwiające wywieranie decydującego wpływu na czynności lub działania podejmowane przez klienta, lub każdą osobę fizyczną, w imieniu której są nawiązywane stosunki gospodarcze lub jest przeprowadzana transakcja okazjonalna”. 

W przypadku najbardziej popularnych form organizacji pozarządowych – fundacji założonych przez osoby fizyczne i stowarzyszeń rejestrowych skupiającym osoby fizyczne – beneficjentem rzeczywistym jest każda osoba fizyczna dysponująca więcej niż 25% ogólnej liczby głosów w organie stanowiącym tej osoby prawnej, a jeśli nie można ustalić tożsamości takich osób – każdy członek zarządu organizacji

Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 07 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 2261)
Ustawa z dnia 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 112, z 2020 r.  poz. 2320)                         Ustawa z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1132 z późn. zm.)

 

Metadane

Data publikacji : 31.12.2021
Data modyfikacji : 03.01.2022
Podmiot udostępniający informację:
Urząd Miejski w Radomiu
Osoba wytwarzająca/odpowiadająca za informację:
Emil Jaskulski Centrum Organizacji Pozarządowych
Osoba udostępniająca informację:
Bernarda Cieślak Centrum Organizacji Pozarządowych
Osoba modyfikująca informację:
Bernarda Cieślak

Opcje strony

do góry