Urząd Miejski w Radomiu

Aktualnie znajdujesz się na:

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Uchwała nr 863


Druk nr 893

U C H W A Ł A N R 863/ 2006

R A D Y M I E J S K I E J W R A D O M I U

z dnia 28.08.2006r.

w sprawie: przyjęcia Programu „ Bezpieczny Radom” na lata 2006-2010.

Na podstawie art. 7 ust.1 pkt. 14 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz.U.z 2001 r. Nr 142 poz. 1591 z późniejszymi zmianami ) uchwala się co następuje:

§ 1

Przyjmuje się Program „ Bezpieczny Radom” na lata 2006-2010.

§ 2

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Mazowieckiego.

Przewodniczący Rady Miejskiej

Tadeusz Henryk Derlatka

PREZYDENT MIASTA RADOMIA

RADA MIEJSKA W RADOMIU

KOMENDA MIEJSKA POLICJI W RADOMIU

PROGRAM

„BEZPIECZNY RADOM”

NA LATA 2006-2010

Radom, maj 2006

Spis Treści

  1. Analiza zagrożeń

  2. Cele programu

  3. Obszary działań zapobiegawczych

    1. Przestępczość i demoralizacja nieletnich

    2. Zjawiska kryminogenne, chuligaństwo i wandalizm

    3. Ochrona rodziny

    4. Bezpieczeństwo w ruchu drogowym

  4. Zadania do realizacji

  5. Ocena i ewaluacja

  6. Postanowienia końcowe

  1. Analiza zagrożeń na terenie miasta Radomia

Aby podjąć działania zmierzające do poprawy bezpieczeństwa na terenie miasta Radomia oraz prawidłowo nakreślić zadania do realizacji, należy wskazać jakie jest aktualne, realne zagrożenie przestępczością. W ciągu ostatnich pięciu lat głównym celem działania Policji radomskiej było przede wszystkim ograniczanie liczby przestępstw oraz wzrost stopnia wykrywalności ich sprawców. Zadania te są systematycznie realizowane. Zauważalny jest znaczący spadek liczby popełnionych przestępstw na terenie miasta Radom, w 2004 roku stwierdzono 11926, a już w 2005 roku 10615. Towarzyszył temu równoczesny wzrost wykrywalności z 36,6 % w roku 2004 na 43,5 % w 2005 roku tj: o 6,9 % . Z analizy danych statystycznych, wyników badań opinii publicznej oraz informacji publikowanych na stronach internetowych wynika, że wśród form przestępczości kryminalnej największe zagrożenie stanowią przestępstwa pospolite, szczególnie uciążliwe dla obywateli tj.:

  • kradzieże cudzej rzeczy,

  • kradzież samochodu oraz akcesoriów samochodowych

  • rozboje i wymuszenia rozbójnicze.

  • uszkodzenia ciała oraz bójki i pobicia

    1. Cele programu „Bezpieczny Radom”

Mieszkańcy Radomia umieszczają bezpieczeństwo na wysokiej pozycji w hierarchii potrzeb. Mając to na uwadze koniecznym jest podjęcie działań koordynujących wysiłki społeczne, których nadrzędnym celem będzie rzeczywista poprawa bezpieczeństwa
i porządku publicznego w mieście. Powinny być one realizowane w oparciu o już istniejące strategie i programy profilaktyczne, tj.:

- strategię rozwoju miasta Radomia na lata 2003 - 2007, w zakresie poprawy ładu
i porządku publicznego,

- program poprawy bezpieczeństwa „Radom twój przyjazny region na lata 2003 - 2006”,

- program operacyjny Komendy Miejskiej Policji w Radomiu.

Analiza zagrożeń na terenie miasta Radom pozwoliła na sprecyzowanie następujących celów programu

  1. Ochrona dzieci i młodzieży.

  2. Ograniczenie zjawisk kryminogennych, chuligaństwa i wandalizmu.

  3. Przeciwdziałanie patologiom społecznym tj. alkoholizmowi, narkomanii i przemocy domowej.

  4. Poprawa bezpieczeństwa w ruchu drogowym.

Realizacja programu będzie możliwa poprzez:

  • Przeprowadzanie działań skierowanych do dzieci i młodzieży w formie prelekcji, szkoleń, pokazów multimedialnych oraz zajęć praktycznych

  • Organizowanie spotkań ze społeczeństwem w celu podniesienia świadomości publicznej dotyczącej bezpieczeństwa

  • Wdrażanie akcji adresowanych do uczestników ruchu drogowego ze szczególnym uwzględnieniem kontroli stanu trzeźwości kierowców i stanu technicznego pojazdów

  • wykształcenie w społeczeństwie współodpowiedzialności za stan bezpieczeństwa,

  • rozwijanie dobrego kontaktu obywateli z instytucjami działającymi na rzecz bezpieczeństwa, w tym poprawę jakości ich pracy,

  • współpracę z organizacjami i instytucjami statutowo zajmującymi się pracą środowiskową z rodziną oraz dziećmi i młodzieżą.

Duże znaczenie będzie miało podniesienie świadomości prawnej i wiedzy wiktymologicznej społeczeństwa. Konieczna jest zmiana mentalności społecznej i zdecydowane reagowanie na wszelkie przejawy zła, kształtowanie poszanowania dla istniejących norm prawnych dzięki prowadzeniu właściwej polityki informacyjnej, edukacyjnej i represyjnej.

Przedsięwzięcia profilaktyczne w ramach programu obejmować powinny takie obszary życia społecznego jak:

  • współpracę z organizacjami prowadzącymi działania zapobiegające patologiom,

  • zaangażowanie instytucji społecznych i samorządowych na rzecz poprawy bezpieczeństwa dzieci i młodzieży poprzez min. zagospodarowanie im czasu wolnego,

  • kształtowanie świadomości prawnej i właściwie rozumianej odpowiedzialności każdego obywatela - prowadzenie skutecznej polityki medialnej,

Formułując cele i zadania programu oparto się m.in. na prognozie mocnych i słabych stron tworzonego Programu.

Do mocnych stron zaliczono:

  • skoordynowaną współpraca pomiędzy organami, instytucjami i stowarzyszeniami
    z terenu miasta Radomia,

  • współpracę z samorządem lokalnym,

  • planowanie i koordynowanie działań w oparciu o potrzeby społeczne, w tym wyniki badania opinii publicznej.

Do słabych stron zaliczono:

  • niedostateczna ilość funduszy przeznaczonych na działalność profilaktyczną,

  • wzrost natężenia ruchu kołowego, słaba infrastruktura dróg,

  • wysoki poziom bezrobocia,

  • niewystarczające zainteresowanie mediów w promowaniu działań profilaktycznych,

  • niechęć obywateli do współpracy z Policją i organami sprawiedliwości.

W oparciu o analizę mocnych i słabych stron zdefiniowano szanse i zagrożenia wynikające z wdrożenia i realizacji programu.

Szanse:

  • pozyskiwanie środków finansowych z funduszów UE,

  • wspólne inicjatywy władz i organizacji społecznych,

Zagrożenia:

  • niestabilność przepisów prawnych,

  • niewystarczające środki finansowe na realizację zadań służących poprawie bezpieczeństwa,

  • niewystarczające zaangażowanie podmiotów pozapolicyjnych w realizację działań profilaktycznych i prewencyjnych,

  • utrwalanie poglądu, że Policja jest jedyną instytucją odpowiedzialną za poziom bezpieczeństwa oraz stan zagrożenia (np. w obszarze bezpieczeństwa na stadionach).

Realizacja programu w latach 2006-2010 zakłada wdrożenie na terenie Gminy Miasta Radomia idei „zintegrowanej polityki bezpieczeństwa”, której fundamentem są lokalne strategie, tworzone na poziomie gmin i powiatów.

Podmioty zaangażowane w realizację Programu

Samorząd miejski powinien włączać się w realizację Programu zgłaszając akces
i popierając go konkretnymi działaniami. Należy wytworzyć swoistą “modę” na realizację Programu, co wydaje się oczywiste z uwagi na jego uniwersalny charakter.

Na szczeblu jednostki administracyjnej odpowiedzialność za realizację zadań wynikających z założeń programu spoczywa na Prezydencie miasta, Radzie Miejskiej. Niezbędnego wsparcia w jego realizacji udzielą przedstawiciele Policji, Straży Pożarnej, Prokuratury, a także przedstawiciele służb miejskich, a ich głos winien być wiodącym w lokalnych działaniach na rzecz bezpieczeństwa.

W ramach realizacji poszczególnych zadań mogą być tworzone grupy robocze złożone
z przedstawicieli podmiotów zaangażowanych oraz specjalistów zaproszonych do współpracy. Prace grup roboczych, w zależności od szczebla realizacji zadań, powinny być zsynchronizowane z pracami wymienionych powyżej zespołów i komisji.

Podmiotami partycypującymi w realizacji programu oprócz samorządu będą także organizacje społeczne, stowarzyszenia, kościoły i związki wyznaniowe.

    1. Obszary działań zapobiegawczych

Z dotychczasowych analiz stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego, jak również sondaży przeprowadzonych wśród społeczności miasta Radomia wynika, iż działania winny być realizowane w następujących obszarach Gminy Miasta Radomia.

3.1 Demoralizacja i przestępczość nieletnich

Proponowane działania :

  • propagowanie wśród dzieci i młodzieży pozytywnych form spędzania czasu wolnego,

  • tworzenie miejsc możliwości aktywnego, aprobowanego społecznie spędzenia wolnego czasu np. boiska osiedlowe, kluby osiedlowe, siłownie, kawiarenki internetowe,

  • identyfikacja i likwidacja przestępczych sekt działających w Radomiu,

  • prawidłowa wymiana informacji i inspirowanie współpracy pomiędzy instytucjami zajmującymi się wychowaniem dzieci i młodzieży (świetlice, kluby młodzieżowe, kluby kibica, szkoły, parafie i inne),

  • objęcie opieką rodzin patologicznych i nieletnich wywodzących się ze środowisk przestępczych oraz osób potencjalnie predysponowanych do popełnienia przestępstw,

  • zdecydowane i natychmiastowe reagowanie na zachowania chuligańskie oraz przestępcze, zwłaszcza na terenie szkół,

  • włączenie organizacji młodzieżowych oraz pozarządowych do działań profilaktycznych i edukacyjnych,

  • propagowanie właściwego zachowania w czasie imprez masowych, ze szczególnym uwzględnieniem obiektów sportowych,

  • poprawa świadomości prawnej nauczycieli, rodziców, dzieci i młodzieży w zakresie przestępczości komputerowej i internetowej,

  • zdecydowana reakcja zainteresowanych instytucji na łamanie zakazu sprzedaży nieletnim alkoholu i papierosów,

  • zwiększenie aktywności szkół w zakresie zapobiegania przestępczości i demoralizacji nieletnich.

3.2 Zjawiska kryminogenne, chuligaństwo i wandalizm

Proponowane działania:

  • organizowanie stref bezpieczeństwa m.in. w oparciu o informację mieszkańców,

  • likwidowanie „znieczulicy społecznej” poprzez zdecydowaną i natychmiastową reakcję na przestępstwa, wykroczenia i zachowania o charakterze chuligańskim,

  • rozpoznawanie i monitorowanie formalnych oraz nieformalnych grup młodzieżowych (m.in. blokersów, pseudokibiców),

  • tworzenie w dzielnicach o wysokim stopniu przestępczości i patologii świetlic dla dzieci i klubów młodzieżowych,

  • propagowanie wśród społeczności lokalnej zasady wzajemnej pomocy sąsiedzkiej
    w myśl zasady „Najlepsze zabezpieczenie przez złodziejem to dobry sąsiad”,

  • popularyzowanie i promowanie technicznego zabezpieczenia obiektów szczególnie narażonych na dokonanie przestępstwa (zabezpieczenia mechaniczne, alarmy, monitoring) - tworzenie infrastruktury technicznej sprzyjającej poprawie bezpieczeństwa,

  • tworzenie strzeżonych miejsc parkingowych,

  • inspirowanie firm ubezpieczeniowych do uwzględnienia w polityce asekuracyjnej działań na rzecz bezpieczeństwa np. obniżenie stawek ubezpieczeniowych za dodatkowe zabezpieczenia mienia.

3.3 Ochrona rodziny

Alkoholizm i narkomania

Proponowane działania:

  • zapobieganie uzależnieniom m.in. poprzez reakcję na łamanie przepisów ustawy
    o wychowaniu w trzeźwości i ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii,

  • prowadzenie działań edukacyjnych w szkołach w zakresie wczesnego rozpoznawania
    i zapobiegania uzależnieniom,

  • organizowanie pomocy socjalnej i medycznej osobom uzależnionym,

  • prowadzenie przedsięwzięć opiekuńczych, leczniczych i terapeutycznych m.in. poprzez prowadzenie zajęć edukacyjnych z dziećmi, terapii zajęciowej, organizowanie czasu wolnego dla podopiecznych,

  • włączenie społeczności lokalnych w proces resocjalizacji i readaptacji osób uzależnionych od narkotyków i alkoholu,

  • rozszerzanie współpracy Policji z podmiotami zajmującymi się problematyką uzależnień,

  • prowadzenie ścisłej kontroli miejsc gromadzenia się młodzieży (np. dyskotek), elementu przestępczego, melin itp.

Przemoc w rodzinie

Proponowane działania:

  • prowadzenie działalności edukacyjnej wśród, nauczycieli, rodziców i dzieci w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie,

  • współdziałanie instytucji pomocowych,

  • propagowanie poprzez m.in. lokalne media informacji na temat możliwości pomocy ofiarom przemocy domowej,

  • zaangażowanie instytucji pomocowych w realizację procedury „Niebieskie karty”,

  • optymalne wykorzystanie sieci punktów interwencji kryzysowej dla ofiar przestępstw,

  • szkolenie policjantów z zakresu interwencji kryzysowej i współpracy międzyinstytucjonalnej

3.4 Bezpieczeństwo w ruchu drogowym

Proponowane działania:

  • eliminowanie miejsc niebezpiecznych na drogach w celu przeciwdziałania zagrożeniom w ruchu drogowym,

  • skuteczne ujawnianie nietrzeźwych oraz będących pod wpływem innym środków odurzających uczestników ruchu drogowego,

  • organizowanie „bezpiecznych parkingów” (w tym dla samochodów ciężarowych
    i przewożących materiały niebezpieczne),

  • edukacja i profilaktyka uczestników ruchu drogowego w zakresie unikania zagrożeń,

  • zdecydowana walka z „piractwem drogowym” ze szczególnym uwzględnieniem osiedli mieszkaniowych i okolic szkół,

  • doskonalenie ratownictwa drogowego,

  • poprawa bezpieczeństwa osób korzystających z komunikacji publicznej (m.in. prywatne busy, MPK),

  • poprawa infrastruktury drogowej.

    1. Zadania do realizacji

Mając na uwadze cele programu „Bezpieczny Radom” oraz wskazane wcześniej pożądane obszary aktywności społecznej, koniecznym jest określenie i wykonanie przez wskazane instytucje następujących przedsięwzięć:

Metadane

Data publikacji : 30.08.2006
Data modyfikacji : 29.05.2008
Obowiązuje od : 28.08.2006
Podmiot udostępniający informację:
Urząd Miejski w Radomiu
Osoba wytwarzająca/odpowiadająca za informację:
Biuro Ochrony
Osoba udostępniająca informację:
Agata Gierczak

Opcje strony

do góry