Pełnomocnictwa w sprawach podatkowych
Pełnomocnictwa w sprawach podatkowych
Pełnomocnictwa w sprawach podatkowych
Strona może działać przez pełnomocnika, chyba że charakter czynności wymaga jej osobistego działania.
Pełnomocnictwo może być ogólne, szczególne, do podpisywania deklaracji albo do doręczeń.
- Pełnomocnictwo ogólne
Upoważnia do działania we wszystkich sprawach podatkowych oraz innych sprawach należących do właściwości organów podatkowych.
Pełnomocnictwo ogólne oraz zawiadomienie o jego zmianie, odwołaniu lub wypowiedzeniu zgłasza mocodawca, wyłącznie na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej według wzoru określonego w przepisach, do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej.
Pełnomocnictwo ogólne w rozumieniu ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023r poz. 2383 ze zm.) zwolnione jest z opłaty skarbowej na podstawie części IV, kol. 4, pkt 6 załącznika do ustawy z dnia 16 listopada 2006r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2023r. poz. 2111 ze zm.).
- Pełnomocnictwo szczególne
Upoważnia do działania we wskazanej sprawie podatkowej lub innej wskazanej sprawie należącej do właściwości organu podatkowego.
Pełnomocnictwo szczególne może być udzielone na piśmie, lub zgłoszone ustnie do protokołu.
Pełnomocnictwo szczególne udzielone na piśmie (formularz PPS-1) oraz zawiadomienie o jego zmianie, odwołaniu lub wypowiedzeniu (formularz OPS-1) składa się do akt sprawy w oryginale lub jego notarialnie poświadczony odpis.
- Pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji składanej w formie papierowej oraz zawiadomienie o odwołaniu tego pełnomocnictwa
składa się organowi podatkowemu właściwemu w sprawach podatku, którego deklaracja dotyczy (formularz UPL-1P)
- Pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji składanej za pomocą środków komunikacji elektronicznej oraz zawiadomienie o odwołaniu tego pełnomocnictwa
podatnik składa Naczelnikowi Urzędu Skarbowego właściwemu w sprawach ewidencji podatników i płatników.
Pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji oraz zawiadomienie o jego odwołaniu składane w formie dokumentu elektronicznego podatnik składa do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej.
- Pełnomocnictwo do doręczeń
Strona ma obowiązek ustanowienia w kraju pełnomocnika do doręczeń, jeżeli nie ustanawia pełnomocnika ogólnego lub szczególnego, gdy:
a/ zmienia adres miejsca zamieszkania lub zwykłego pobytu na adres w państwie niebędącym państwem członkowskim Unii Europejskiej.
b/ nie ma miejsca zamieszkania lub zwykłego pobytu w Rzeczpospolitej Polskiej lub innym państwie członkowskim Unii Europejskiej i składa w kraju wniosek o wszczęciu postępowania lub w kraju doręczono jej postanowienie o wszczęciu postępowania.
Pełnomocnictwo do doręczeń może być udzielone na piśmie, lub zgłoszone ustnie do protokołu.
Pełnomocnictwo udzielone na piśmie (formularz PPD-1) oraz zawiadomienie o jego zmianie, odwołaniu lub wypowiedzeniu (formularz OPD-1) składa się do akt sprawy w oryginale lub jego notarialnie poświadczony odpis.
Nie ma obowiązku ustanowienia pełnomocnika do doręczeń, jeżeli doręczenie pism stronie następuje za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
- Miejsce składania pełnomocnictw:
Urząd Miejski w Radomiu, Wydział Podatków, ul. Kilińskiego 30, 26-600 Radom
Biuro Obsługi Mieszkańca, pok. 19
Biuro Skarbnika, pok. 322,
kontakt telefoniczny: 48/36 20-442, 48/36 20 756, 48/36 20 643, 48/36 20 838, 48/36 20 370, 48/36 20 720, 48/36 20 323, 48/360 20 235. 48/36 20 206
- Opłata skarbowa
od złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury oraz jego odpisu, wypisu wynosi 17,00zł od każdego stosunku pełnomocnictwa.
- Zwolnienie z opłaty skarbowej za pełnomocnictwo:
- jeżeli pełnomocnictwo udzielone jest małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu
- jeżeli dotyczy podpisywania deklaracji podatkowych składanych za pomocą środków komunikacji elektronicznej
- jeżeli dotyczy pełnomocnictwa ogólnego w rozumieniu ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. 2023 poz. 2383 ze zm.)
- poświadczone notarialnie lub przez uprawniony organ, uprawniające do odbioru dokumentów.