Rejestracja Pojazdów – informacje podstawowe
UWAGA !!!!!! KARY ADMINISTRACYJNE I OBOWIĄZEK REJESTRACJI KAŻDEGO POJAZDU OD DNIA 1 STYCZNIA 2024R.
- Od dnia 1 stycznia 2024 r. właściciel pojazdu będzie obowiązany do złożenia wniosku o rejestrację pojazdu w terminie 30 dni od dnia:
- nabycia pojazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
- dopuszczenia do obrotu przez organ Krajowej Administracji Skarbowej pojazdu sprowadzonego z terytorium państwa niebędącego państwem członkowskim Unii Europejskiej,
- sprowadzenia pojazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej.
- W przypadku nabycia pojazdu w drodze spadku termin, będzie biegł od dnia prawomocnego orzeczenia sądu o stwierdzeniu nabycia spadku albo sporządzenia aktu poświadczenia dziedziczenia.
- W przypadku, gdy właścicielem pojazdu będzie przedsiębiorca prowadzący na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej działalność gospodarczą w zakresie obrotu pojazdami, będzie obowiązany do złożenia wniosku o rejestrację pojazdu w terminie 90 dni.
- ZNIKA INSTYTUCJA ZGŁOSZENIA NABYCIA POJAZDU BEZ JEGO REJESTRACJI !!!!
- Kto będąc właścicielem pojazdu obowiązanym do złożenia wniosku o rejestrację pojazdu w terminie 30 dni (dotyczy wszystkich właścicieli z wyłączeniem przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w zakresie obrotu pojazdami) nie złoży tego wniosku w terminie, podlega karze pieniężnej w wysokości 500 zł. W przypadku niezłożenia wniosku o rejestrację pojazdu w terminie 180 dni, karę pieniężną nakłada się w wysokości 1000 zł.
- Kto będąc właścicielem pojazdu obowiązanym do złożenia wniosku o rejestrację pojazdu w terminie 90 dni (dotyczy przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w zakresie obrotu pojazdami) nie złoży tego wniosku w terminie, podlega karze pieniężnej w wysokości 1000 zł. W przypadku niezłożenia wniosku o rejestrację pojazdu w terminie 180 dni, karę pieniężną nakłada się w wysokości 2000 zł.
- Kto będąc właścicielem pojazdu zarejestrowanego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nie zawiadamia starosty o zbyciu pojazdu w terminie 30 dni, podlega karze pieniężnej w wysokości 250 zł.
- Powyższe zasady będą obowiązywały w odniesieniu do pojazdów sprowadzonych, zakupionych i sprzedanych od 01.01.2024r.
-
UWAGA !!!!!! Zmiany terminów obowiązku rejestracji pojazdu sprowadzonego z terytorium UE oraz zawiadomienia o nabyciu lub zbyciu pojazdu zarejestrowanego w kraju.
-
Od 1 lipca 2023r. na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej przestaje obowiązywać stan zagrożenia epidemicznego, wprowadzony w związku z pandemią COVID-19. To oznacza zmianę terminów na załatwianie spraw urzędowych przez właścicieli pojazdów.
Do dnia 30.06.2023r. każdy właściciel pojazdu miał 60 dni na załatwienie spraw dotyczących swojego pojazdu w urzędzie. Od dnia 1 lipca wraóciły stare zasady, które obowiązywały przed pandemią.
Oznacza to, że obowiązuje 30 dniowy termin na zgłoszenie nabycia lub zbycia pojazdu, a także na zarejestrowanie pojazdu sprowadzonego z krajów UE.
- W przypadku niedopełnienia obowiązku rejestracji pojazdu sprowadzonego z zagranicy, zawiadomienia o zbyciu/nabyciu pojazdu zarejestrowango na terenie RP właściciel pojazdu podlega karze w wysokości od 200zł do 1.000zł. Kary nakładane są w drodze decyzji administracyjnej, od której przysługuje prawo do wniesienia odowłania do Smorządowego Kolegium Odwołwaczego w Radomiu.
Informacje o sposobie załatwiania spraw w Wydziale Komunikacji:
- W Wydziale Komunikacji Urzędu Miejskiego w Radomiu obowiązuje system kolejkowy. Bilety dostępne są do pobrania codziennie (od poniedziałku do piatku) w biletomacie usytuowanym w korytarzu Refaratu Rejestracji Pojazdów. Istnieje również możliwość (dla osób posiadających profil zaufany) dokonania internetowej rezerwacji wizyty poprzez Internetowe Biuro Obsługi Mieszkańca (adres: https://ibom.radom.pl/ ).
W poniedziałki (podczas dyżuru) od godziny 15.00 obsługiwane są osoby bez bieltów/rezerwacji.
Adres siedziby:
- ul. Jana Kilińskiego 30, 26-600 Radom
Telefony
- rejestracja pojazdów – pokój 15 - (48) 36-20-342, (48 )36-20-481.
- wydanie dowodu rejestracyjnego – pokój 14 - (48) 36-20-373.
- wydanie dowodu rejestracyjnego zatrzymanego, zgłoszenie sprzedaży, wyrejestrowanie, zmiany itp. – pokój 37, (48) 36-20-352.
Faks: (48) 36-20-518
Kontakt e-mail: rejestracjapojazdow@umradom.pl lub komunikacja@umradom.pl
Sekretariat Wydziału: Justyna Osowska, pokój nr 2, tel. (48) 36-20-517
Dyrektor Wydziału: Małgorzata Dadej, pokój nr 2, tel. (48) 36-20-517
Kierownik Referatu: Dariusz Walasek, pokój nr 13, tel. (48) 36-20-342
Godziny pracy:
poniedziałek: 730 - 1630
wtorek - piątek: 730 - 1530